Thu. Oct 21st, 2021

Wat een vreemde magie Agatha Christie gebruikt bij het maken van haar personages en verhaallijnen gaat tot op de dag van vandaag door. Hoewel nog niet zo lang levend als De muizenval, het andere beroemde toneelstuk van Christie, getuige voor de vervolging, kwam voor het eerst op het podium in 1953 en keert nu terug in het post-covid-restrictie-tijdperk in een zeer ongewone maar uiterst passende setting – de Londen County Hall.

Agatha Christie's getuige voor de vervolging in de London County Hall

Voor degenen die niet op de hoogte waren, was de London County Hall in de jaren zeventig en tachtig het decor voor grote politieke debatten tussen vooraanstaande leden van de inmiddels ter ziele gegane London County Council, zoals Labors Ken Livingstone en zijn Tory-rivaal, Horace Cutler.

Hoewel een groot deel van het Council-complex sindsdien is verkocht en herontwikkeld, is de debatkamer genadig bewaard gebleven en wordt deze nu tot fantasierijk gebruik gemaakt als podium voor Agatha Christie’s persoonlijke favoriet. Het rechtszaaldrama past mooi in deze setting van grandioze leren rugleuningen en rechtopstaande banken voor het publiek om te verduren of van te genieten (daarover meer aan het einde van deze recensie).

Er is iets aan het schrijven van Agatha Christie dat ertoe heeft geleid dat haar werk nog niet uit de mode raakt, terwijl veel van haar personages op weg zijn naar de leeftijd van 100 jaar. Verdraaide plots en intrigerende personages blijven het kenmerk van haar literaire bijdrage aan de Britse misdaadliteratuur.

Deze productie door Lucy Bailey combineert Christie’s getuige voor de vervolging met de London County Hall’s Council Chamber om iets te creëren dat groter is dan zijn onderdelen. Het was fantastisch om te zitten en het drama zich te zien ontvouwen tussen al het donkere hout en leer van deze oude debatkamer. De setting wordt een heerlijk sfeervolle toevoeging aan de oplopende spanning in het plot dat zich voor ons ontvouwt.

Dit slim geschreven stuk draait om Leonard Vole (Joe McNamara), een jonge man beschuldigd van de moord op een rijke oudere dame met wie hij bevriend raakte. De primaire getuige van de aanklager tegen Leonard is zijn raadselachtige maar schijnbaar onbetrouwbare jonge vrouw, Romaine Vole (Emer McDaid). Het lijkt erop dat dit een open en gesloten zaak is, maar omdat het een verhaal van Agatha Christie is, weet je dat er meer aan de hand zal zijn dan alleen dat. Meer kunnen we niet zeggen. #Geheimhouding.

Emer McDaid portretteert de perfecte femme fatale, levert een verbluffende prestatie en bezit elke keer dat ze binnenkomt de kamer. volle aandacht tot haar scènes eindigen.

Gezien de plotwendingen die het publiek in de ban houden, wordt het effect alleen maar verder versterkt door de locatie. De leiding nemen over de procedure is Martin Turner als de heer Justice Wainwright. Miles Richardson speelt Mr Myers, QC, de procureur des Konings. Leonard Vole helpen bij zijn streven naar vrijheid zijn: Jonathan Firth als Sir Wilfrid Robarts en Teddy Kempner als de heer Mayhew. Met zo’n talent voelt het alsof je echt in een rechtszaal bent beland.

Christie’s scherpe aandacht voor detail omvatte het inwinnen van professioneel advies tijdens het schrijven van het verhaal, dat wordt getoond in de kleinere delen die aanwezig zouden zijn in een echte rechtszaal, zoals de stenograaf en andere juridische figuren.

Onze enige waarschuwing: reserveer een plaats in de kraampjes in de rechtszaal als je kunt. De London County Hall is zo ontworpen dat alle aanwezigen de spreker kunnen horen, maar het is geen theater. Sommige stoelen met beperkt zicht in de galerijen zijn precies zoals ze aangeven en kunnen uw plezier van deze anders unieke ervaring verminderen.

Afgezien daarvan is Witness for the Prosecution een toneelstuk waar je van begin tot eind enorm van zult genieten op een locatie die je niet onverschillig zal laten. Boek nu hier je tickets.