Thu. Oct 21st, 2021

In wat aanvoelt als een duidelijke knipoog naar het eerste vervolg, begint “Halloween Kills” onmiddellijk na het einde van de film van 2018 (en het is waarschijnlijk ook niet toevallig dat het meeste zich afspeelt in het Haddonfield Memorial Hospital). Het begint echter met de introductie van een paar nieuwe/oude personages – bekende namen voor fans van de Carpenter-films, maar nieuw voor de Groene. De meest prominente is Tommy Doyle (Anthony Michael Hall), het kind waarop Laurie op die noodlottige nacht in 1978 oppaste. Hij komt elk jaar samen met andere overlevenden, waaronder Lindsey Wallace (Kyle Richards, die haar rol uit het origineel uit 1978 herneemt), Marion Chambers (Nancy Stephens, ook uit de eerste twee films), en Lonnie Elam (Robert Longstreet, niet in de Carpenter-film, maar het personage wel). Ze komen samen op Halloween om te vieren dat ze vier decennia hebben overleefd na de meest traumatische nacht van hun leven, maar ze zijn echt opgezet als toekomstige slachtoffers voor iedereen die ooit een horrorfilm heeft gezien (wat, op basis van hun gedrag, absoluut niemand in Haddonfield).

Ondertussen stuit Cameron (Dylan Arnold) aan de andere kant van de stad op het bloedende lichaam van hulpsheriff Hawkins (Will Patton), die met spoed naar het ziekenhuis wordt gebracht, waar hij uiteindelijk een kamer zal delen met Laurie Strode (Jamie Lee Curtis). Terwijl de twee herinneringen ophalen en herstellen, ontsnapt Michael Myers vanaf het einde van de eerste film aan het brandende huis en begint een echt brute razernij. Wat dat betreft is “Halloween Kills” een veel donkerdere film dan de vorige, gevuld met meer dan een dozijn van wat slasher-fans vroeger “kwaliteitsmoorden” noemden. Terwijl Myers zich een weg baant door Haddonfield, probeert Laurie’s dochter Karen (Judy Greer, die hier in ieder geval wat meer te doen heeft dan de vorige keer) Laurie’s kleindochter Allyson (Andi Matichak) ervan te weerhouden zich aan te sluiten bij de bende gevormd door Tommy om hem op te sporen. Terwijl ze ‘Het kwaad sterft vanavond’ scanderen, maken ze, laten we zeggen, enkele fouten.

Op dat punt schreef Roger Ebert het volgende over de eerste “Halloween II” in 1981: “De plot van ‘Halloween II’ hangt natuurlijk absoluut af van onze oude vriend de Idiot Plot die vereist dat iedereen in de film zich gedraagt ​​op altijd als een idioot.” Het is bijna alsof co-schrijvers Green, Danny McBride en Scott Teems dit citaat op een whiteboard in de schrijverskamer hadden omdat dit is het aspect dat ze het meest goed krijgen als het gaat om trouw zijn aan de eerste twee films. Iedereen in “Halloween Kills” is enorm idioot, of het nu de menigte is die te gemakkelijk door Tommy wordt gevormd, de gewone trope van slachtoffers die weten dat er een moordenaar vrij rondloopt die de dreun boven onderzoekt in plaats van alleen maar te rennen, en een aantal echt botte beslissingen in de finale scènes die de goedgelovigheid echt oprekken. De waarheid is dat wanneer een film als “Halloween Kills” werkt, het publiek de “Idiot Plot” zal negeren. Pas als ze niet geïnvesteerd zijn, wordt het een probleem, en dat is hier het geval.